Nyt stort Skriv Selv område på BogForum

Jeg er medarrangør af den store fornyelse på BogForum i år. Et meget stort område – hele Centerhallen – hvor fokus er på hvordan bøger bliver til. Jeg har siddet i programudvalget for Saxo-scenen, hvor der vil være 50 indlæg over de tre dage om at få idéer, skrive, redigere og meget mere. Og jeg er arrangør af NewPub Marked – 150 kvm markedsplads hvor du kan møde omkring 100 selvstændige forfattere, mikroforlæggere, grafikere, redaktører og mange andre. Køb bøgerne direkte af forfatterne – og hør hvordan de hver især grebet arbejdet an.

Jeg vil selv stå meget i Info-standen på NewPub Marked, hvor du er velkommen til at komme og vende udfordringer i dit bogprojekt med mig.

Udover de to store områder, som jeg er involveret i er der en række stande hvor du kan møde forfatterskoler, trykkerier, medudgiverforlag og meget andet.

Læs BogForums pressemeddelelse om alt det nye

BogForum 2016 website

Booking er åbnet til fællesstanden på BogForum

Så er der åbnet for booking til NewPubs fællesstand på BogForum 2016 – det bliver billigere, nemmere og sjovere end nogensinde at deltage som udstiller.

BogForum 2016 udvider i år med et stort, nyt område, som præsenterer de nye bevægelser i bogbranchen. Jeg/NewPub arrangerer en fællesstand for selvstændige forfattere, grafikere, redaktører osv. samt for mikroforlag og medudgiverforlag. Standen på 145 kvm. er blandt de største på BogForum og placeret midt i Centerhallen.

Booking er åbnet – 50% er solgt på den første uge.

Læs meget mere her, og meld dig til bogfesten

 

Bliv udstiller på Bogforum 2016 med NewPub

Jeg har længe drømt om det her! Jeg har arbejdet for det det seneste års tid: Til november kan forfattere, grafikere, redaktører,mikroforlag og andre selvstændige og mikro-virksomheder udstille på Bogforum til en pris der formodentligt kan ligge fra omkring 1500 kr. + moms. Tæt på en tiendedel af prisen på en almindelig stand. Og det inklusiv adgangsbillet, plads i kataloget, egen skiltning m.m. Og det er ikke ude i den yderste krog af messen, det er midt i Centerhallen, hvor alle 30.000+ gæster passerer forbi igen og igen.  Og det bliver i et stort Skriv Selv-område, der inkluderer en scene, som jeg og Eva Fredensborg sidder i programudvalg for, sponseret at Saxo.

Vil du høre mere og evt. deltage, så følg med på NewPubs Facebookgruppe, hvor du også finder pressemeddelelsen fra Bogforum!

Centerhal Skriv Selv udkast 2016-03Toptryk Grafisk er sponsor for NewPub-standen.

Tænk IKKE på din idé som en bog

Når du første gang får idéen til en fagbog du har lyst vil skrive, så skal du skrive, men undgå at tænke på idéen som en bog.

Gem det med bogen til senere. For dine forestillinger om hvad en bog er, og hvor stort det er at skrive og udgive, risikerer at spænde ben for dine konkrete idéer og dit mod og din tro på at du kan.
Jeg har mødt det så mange gange i min rådgivning af forfattere/eksperter, at deres tanker ubevidst er splittet mellem på den ene side idéen og formålet med at skrive bogen og på den anden side nogle rent formmæssige forestillinger om at producere en rigtig bog.
Det der alt for ofte sker er, at vi for vores indre øje ser en bog – det fysiske produkt – sådan som en bog nu typisk ser ud i den genre, vi beskæftiger os med, eller måske sådan som en helt bestemt bog ser ud, som vi er inspireret af: Højde, bredde, tykkelse, ca. antal sider og kapitler, illustrationer, osv.
Vi låser vores forestilling på et format og en udformning. Og når vi så begynder at skrive, kommer vi til at slås med at udfylde en form, som sandsynligvis slet ikke hænger sammen med hvad vores eget stof og intention behøver.
For at bruge en metafor, så har vi så at sige ladet os forblænde af typen og størrelsen på kufferten, før vi aner hvad der skal i den eller hvor vi skal hen. Og så ender form og indhold med at kæmpe mod hinanden og gøre skriveprocessen pokkers vanskelig. Ofte så vanskelig at vi får tvivl om vi overhovedet er i stand til at skrive den bog.
Så du skal altså lige så lidt se bogen for dig, før du har foldet din idé ud, som du skal vælge kufferten, før du har planlagt rejsen.
Det første du skal gøre med din bogidé er, at tænke og skrive igennem hvad formålene med bogen er:

  • Hvad er det for en opgave du vil løse?
  • Hvad skal bogen gøre for sine læsere?
  • Hvem er læserne / din målgruppe konkret?
  • Hvordan oplever og formulerer målgruppen selv sine behov?
  • Hvad er din målgruppes faglige, sproglige osv. forudsætninger?
  • Hvor vil målgruppen høre om / opdage din bog?
  • Hvordan skal bogen adskille sig fra konkurrerende titler?
  • Hvad kan motivere læseren til at læse side efter side?
  • Hvad drømmer du om, at bogen skal gøre for dig?

Er der flere målgrupper, så skal du spørgsmålene igennem for hver af dem!

Der vil være mange flere afklarende spørgsmål at stille i forhold til dit konkrete bog-projekt, men de her er centrale for enhver nonfiktion bog, som skal læses med udbytte af andre end dig selv.

Du skal heller ikke kigge i andres bøger

Af logikken ovenfor følger også, at du skal undlade at kigge i andres bøger om dit emne. Gem også det til senere. Du har allerede en idé som tænder din energi, og al sandsynlighed taler for, at du har fået den, fordi du har tilstrækkelig overblik og erfaring til at mene, at du kan bidrage med noget nyt, nyttigt eller underholdende. Alt hvad du formentlig på det her tidspunkt kan få ud af at kigge i andres bøger er uhensigtsmæssigt. Du skal ikke vælge indhold, vinkler eller struktur til din egen bog, ud fra hvad andre forfattere har gjort, det skal du gøre ud fra de spørgsmål jeg har listet ovenfor. Du skal ikke skrive om det, andre er kloge på, men det du selv har erfaring med og er den rette til at fortælle om. At studere andres måde at udforme bøger på risikerer bare at tage modet fra dig eller få dig til at lave endnu en tungt læst bog ”inspireret” af bøger der er inspireret af bøger…. Glem bøger! Fokuser på de mennesker, du vil have i tale.

Men hvor stor skal den kuffert så være?

Den rigtige bog for dine læsere, er den bog som bedst opfylder deres behov og løser sin opgave.
Du må overveje hvad det er dine læsere dybest set er interesseret i. Er det din viden – altså vil de gerne vide det samme som dig? Er det kundskaber de gerne vil tilegne sig – uafhængig af teorien bag?
Er det mulige løsninger på et problem de søger? Er det også underholdning de ønsker? Der er mange muligheder.
Hvis du kunne skrive en bog til rygere om rygeafvænning, som var på 10 sider og virkede, så var 10 sider optimalt. For den bogs læsere er ikke interesseret i læsning men i løsning. De 150 sider du måske kunne tilføje med cases og videnskabelig dokumentation, og som kunne få dig til at se mægtig klog ud, gavner ingenting for læseren/rygeren, hvis ikke de øger virkningen eller salgbarheden.
Omvendt er der interesser, der skal mødes med mange sider og god tid og ro. Dansk søfarts historie – skal ikke overstås, men være righoldig på detaljer og illustrationer. I mange bind måske. Fordi dens kernelæsere ønsker det.
Den journalistiske udredning af en historisk krise, som rationelt kunne dokumenteres på 50 sider, skal måske have fylde, karaktertegninger og suspense som en roman, fordi målgruppen nok vil købe og læse den delvist for indholdet, men måske især for karaktererne og dramaet.
Læseren afgør hvad der er en god bog. Så sørg for at blive så klog på læserens lyst, behov og forudsætninger som du kan.
Og hvor lille kan den kuffert blive?
Når vi tænker på hvordan papirbøger ser ud, er de fleste af os stadig meget bundet af hvordan det store flertal at bøger præsenterer sig hos boghandlerne, på bibliotekerne og på hylderne derhjemme. Papirbøger skal passe i bogreoler og ligge godt i hånden. De skal have plads til en klart læselig rygtekst og skal hverken forsvinde mellem andre bøger i reolen eller være så høje, at de ikke kan stå der. Det er et kompleks af rumlig/fysisk logik, der tilsiger at bogen helst skal være 18-32 cm høj og 1,5 til 3,5 cm over ryggen.
Det betyder så, at den mindste model ”rigtig” papirbog er ca. 18×1,5 cm og det vil stadig, alt efter papirtype, betyde at den rummer 180-300 sider. Den mindste model ”rigtig” kuffert er altså er ret stor! Og du må spørge dig selv om det giver mening, at indrette løsningen af din opgave efter et krav om at skrive så mange sider tekst. Du skal i hvert fald ikke lade dig tyrannisere af det krav. For der er mange flere mulige kuffertstørrelser nu end nogensinde før.
Man kan bestemt godt lave en papirbog med mindre format, du skal måske bare overbevise dig selv om, at det så stadig er en ”rigtig” bog, du har skrevet. Eller også skal du lade være at tænke på det du skriver som en bog.

Serien af ”Tænkepauser” fra Århus Universitetsforlag – bitte små bøger med bare 60 små sider – er blevet en dunder succes. Tænkepauser fik Blixen-Innovationsprisen i år. Sidste år gik den tilsvarende pris til journalistforlaget Zetland for deres ”singler”, som er forvoksede artikler, som også ligger i zonen mellem artikel og ”rigtig” bog. Der er grøde i tekst- og bogformaterne.
Og det skyldes måske den digitale udvikling, hvor vi læser mere og mere på skærme, og også køber flere og flere bøger fra webbutikker.
Man kan mene, at en ”bog” på 10, 40 eller 80 sider, ikke er en rigtig bog. Men det er bare vigtigt, at du holder dig helt klart for øje, om du søger at løse det konkrete behov for læseren bedst muligt, om du egentlig er mere interesseret i at lave noget der ligner en ”klassisk” bog – sådan en der passer i bogreolen, eller om du evt. af nødvendighed må søge et kompromis og strække indholdet lidt, for at få det til at fylde som en papirbog, der er egnet til at stå i en bogreol.
Hvis du tillader dig selv at fokusere fuldt på formålet for dine læsere (og dig selv), så opdager du måske, at det faktisk vil være en e-bog, en video eller et kursus, som er det mest hensigtsmæssige medium for det målgruppen og du skal opnå. Så vil du måske synes at det er lidt ærgerligt, at du ikke kommer til at udgive en ”rigtig bog” i denne omgang. Men jeg understreger: At forsøge at skrive en bog, som faktisk ikke egner sig til at være bog, er en proces med rigtig meget modstand.
Der er dog forsat al mulig grund til at tro, at et eller andet (papir)bogformat vil passe fint til dit formål og indhold – men lad det komme i den rækkefølge!

Betydningen af e-bøger og onlinehandel

Siden årtusindeskiftet har bogmarkedet gennemgået en fuldkommen revolution. I dag foregår en stor del af bogsalget – både papir- og e-bøger – fra online-butikker, og her er alle bøger og formater lige. Alle bøger tildeles den samme størrelse omslagsfoto på web-boghandlernes sider. Papirbogens bagside bliver slet ikke vist. Og det giver muligheder for langt større variation i bogformaterne end markedet før tillod. Formen kan nu virkelig følge indholdets logik og læserens behov.
Din bog kan nu tage den form, der i løbet af skriveprocessen viser sig, at være den bedste forløsning af din idé og dine formål. Du behøver ikke puste teksten op, for at den kan fylde en traditionel ”kuffert” ud. Det gør det hele meget lettere og sjovere. Og det øger i høj grad muligheden for at skrive en rigtig god bog.

– Trykt i magasinet SKRIVERi #2 – januar 2016 –

Kom i gang med din fagbog

– uden at falde i

Alt for mange faglige bøger forbliver uforløste drømme eller ender som bjerge af sider uden sammenhæng. Samtidig udgives der alt for mange halvdårlige bøger, som slet ikke forløser det potentiale forfatteren og idéen bar. Meget kan vindes ved at forberede sig godt. Men allerførst skal vi styre fri af en række fadgruber! Dette er første artikel i en serie (i magasinet SKRIVEi) om alle de forestillinger og kulturelle kodninger vi er underlagt, og som spænder ben for at vi skriver den der fantastiske bog / fagbog som vil bringe glæde både for os selv og vores læsere.

Glem alt hvad du lærte om at skrive i skolen

En af de mest basale hindringer for at lykkes med at skrive en bog er, at alt hvad du hidtil i livet har lært om at skrive, formentlig er ubrugeligt – ja, rent ud destruktivt – i forhold til at skrive bøger. Hvis din skolegang og uddannelse har været som det store flertals, så er det her noget af det du har fået terpet om at skrive faglige tekster:

  • Du har i grundskolen primært fået stillet opgaver, hvor du skulle researche et emne og så skrive om det. Fx ”Skriv om en fugleart – udseende, levevis m.v.” eller  ”Skriv om amerikanernes rolle i 2. verdenskrig”. Emner du næppe havde nogen særlig forhåndsviden om, og hvor du måtte læse dig til de fakta du skulle bruge. Du har lært om vigtigheden af lødige, eksterne kilder til at understøtte ethvert af dine udsagn.
  • Du har i de større klasser trænet at skrive problemformuleringer og dispositioner, så du allerede inden du begyndte at skrive havde hele processen forberedt – og låst! – i detaljer.
  • Din evne til at stave og tegnsætte er blevet vurderet som en integreret del af din evne til at tænke og skrive.

Fælles for denne træning gælder altså, at den har handlet om at researche for at kunne gengive hvad andre ved, at analysere hvad andre har udtrykt og om at tilfredsstille én enkelt læser, nemlig din lærer, som har vurderet din tekst – alene eller helt overvejende – på basis af dine evner til at researche, analysere, stave og tegnsætte.
Din lærer gav dig garanteret aldrig opgaver der lød sådan her:
”Skriv om din største interesse, så en du kender, forstår hvad det går ud på, hvad det er, som er så fascinerende og om hvordan han eller hun  kunne få glæde af at dele din interesse. Du skal ikke læse noget om det, men bare skrive ud fra det du ved – du ved jo en masse når det er din største interesse. Det er lige meget med korrekt stavning og tegnsætning – det ordner jeg for dig.”

Vi har ikke lært at skrive begejstret løs på basis af vores egen viden, erfaring, holdninger og engagement. Og det hænger selvfølgelig sammen med, at vi har fået al vores ”skrivetræning” i ungdommen, hvor vi hverken havde megen viden eller erfaring, og det derfor virkede oplagt for skolesystemet at integrere  skriveproces med videnstilegnelse. Men den blanding er bare en dødelig cocktail når vi senere i livet – med masser af erfaring og ekspertise – vil skrive en fagbog / faglig bog. Til en interesseret målgruppe.

To grundlæggende skriveformer – journalistens vs. ekspertens

I tilgangen til at skrive faglige bøger er der to grundlæggende og fundamentalt forskellige tilgange, som jeg vil kalde journalist-metoden og ekspert-metoden.

Journalist-metoden bygger direkte videre på det vi lærte i skolen. Journalisten skriver ikke for at udtrykke sin egen viden eller erfaring om et emne, men er videreuddannet i at skrive om hvad som helst ved at sætte sig ind i nyt stof – læse, interviewe, osv. – for at kunne gengive fakta, tendenser og andres synspunkter m.v. for læserne. I en journalistisk tekst er forfatteren aldrig selv kilde til sin historie. Journalistik er afhænig af kilder, og journalisten kan altså have haft gavn af sin skoletids såkaldte skriveundervisning.

Ekspert-metoden er stik modsat. For nu er det dig der er kilden til den tekst bogen skal rumme. Du skal ikke læse, researche, interviewe og analysere dig frem til den tekst. Du skal skrive din bog på basis af din egen viden og dine egne erfaringer og holdninger. Det er den bog, det er interessant at få fra din hånd. Men det har flertallet af os rigtig svært ved, for vi er jo blevet grundskolet i, at der altid er en kilde, der ved bedre. At der altid skal være et ydre belæg for vores udsagn. Det giver mening i fx forskningslitteraturen, men for det store flertal af læsere til det store flertal af fagbøger, håndbøger, selvhjælpsbøger osv. er det forfatterens – din – autoritet der tæller. Når de samme læsere møder dig som ekspert i dit daglige arbejde som læge, coach, designer, HR-chef, direktør eller hundelufter beder de jo generelt ikke om kilder, for at stole på din autoritet. Du har autoritet.

Vær forsigtig med at blande de to tilgange, for du kommer nemt i tvivl om hvor du har autoritet og hvor du skal søge den hos andre og så bliver det pludselig frygtelig svært at skrive. Mere om det i en senere artikel.

– Trykt i magasinet SKRIVERi #1 – 1. september 2015 –

Få din bog i boghandlen på en ny måde

Selvom du får din bog antaget på et anerkendt forlag, har du ingen sikkerhed for at den kommer på hylderne og til salg i de fysiske boghandler. Det er et faktum, som kommer bag på rigtig mange. Og det gælder uanset om bogen udkommer på stort eller lille forlag eller som selvudgivelse. Fra de fleste forlag køber boghandlerne kun mellem 20 og 60% af udgivelserne hjem.

NewPub_Bogkort_Illu_Donorbarn_m_skyg_forÅrsagen er – ikke unaturligt – at indkøberne fokuserer på de titler, de tror på, vil give størst og hurtigst omsætning. Og her falder masser af nichefagbøger igennem, uanset hvor fremragende de måtte være. Og uanset at boghandlerne principielt gerne ville føre dem.

I forbindelse med Bogforum i sidste weekend lancerede jeg en helt ny måde at sælge bøger på i boghandlen, som åbner for et langt større sortiment af fx nichefagbøger. Modellen har jeg udviklet i samarbejde med Arnold Busck og NewPub gennem flere år. Vi kalder den: Bogkort.

Bogkort

NewPub_Bogkort_Illu_Donorbarn_m_skyg_bagBogkort er flotte og kraftige kort i kvalitet som et hardcover, hver trykt med en præsentation af en enkelt bogtitel. Bogkortet står på præcis den hyldeplads i boghandelen, hvor den fysiske bog skulle stå, sådan at læseren finder kortet, som var det bogen. Bogkortet kan have salgskoder for alle formater – hardcover, paperback, e-bog og lydbog osv. Kunden tager enten kortet med til disken for at bestille papirbogen (og kan også få den tilsendt) eller downloader e-bog eller lydbog på stedet vha. sin smartphone eller tablet. Og bogkortet stilles derefter tilbage på hylden.

Fordi bogkort fylder og koster meget lidt kan Arnold Busck nu tage mange flere gode titler ind og lade dem blive stående på hylderne, så længe bogen bare sælger ganske lidt.

Læs mere om Bogkort her – også om hvordan du får din egen bog med.

http://www.newpub.dk/bogkort/

(Illustrationen viser for- og bagside af samme bogkort)

Mega og mikro forlag bliver fremtiden

JbthompsonMegaforlag og mikroforlag/selvudgivelse bliver fremtiden i udgivelsesbranchen. I følge professor John B. Thomson fra University of Cambridge.

Jeg deltog ligesom flere andre newpub’ere på konferencen Books and Publishing in a Digital Age på KUA tirsdag-onsdag d. 29-30. april. Især prof. John B. Thomson fra University of Cambridge havde nogle meget interessante analyser for newpub’ere og forfattere – om hvordan bogudgivelse (trade publishing) nødvendigvis går i to retninger: Mod megaforlag / ”extreme publishing” og mod mikroforlag og selvudgivelse.

Udgangspunktet er ifølge Thomson, at bogmarkedet for forlagene i det store hele er mættet. Der kommer ikke mange nye læsere til og udsalgspriserne er under konstant pres nedad. Vækst opnås kun ved at tage markedsandele fra andre forlag. Samtidig har meget aggressive litterære agenter (i USA først) presset prisen på forskud op og op for de forfattere og manuskripter, der har potentiale til at blive STORE bøger. De store forlags fokus og kamp bliver stadig mere at ramme guldet. Man betaler eksorbitante forskud for manuskripter man tror vil kunne blive mega-bestsellere. Og i den kamp vil mid-list forfatterne i udstrakt grad tabe forlagenes interesse. Nok så mange gode, solide bøger kan ikke sikre den årlige vækst som de stadig større (konsoliderede) udgivelseskoncerner kræver.

I det ”game” kan kun de rigtigt store forlag følge med. Mellemstørrelse-forlagene har ikke midler til at byde ind på de titler der kæmpes om. De (pop)stjerner der vil honoreres absurd. Men de har heller ikke den fordel mikroforlag og selvudgivere har – nemlig goodwill. Mikroforlag og selvudgivere har relativt meget mindre omkostninger end traditionelle forlag og de kan i ret udstrakt grad trække på et velvilligt netværk som vil arbejde billigt, dele viden osv. Det bliver ifølge Thomson The Economy of Scale på den end side og The Economy og Favours på den anden, der vil definere fremtidens udgivelsesmarked.

John B. Thomson forudså disse otte tendenser for branchen:

1. Amazon vil vokse – mange flere fysiske butikker vil lukke
2. Flere forlag vil konsolidere og andre til stoppe med trade publising (bøger til alm. boghandel)
3. Kampen for synlighed vil flytte stadig mere online (butikker lukker jo)
4. Skiftet mod digitale bøger vil fortsat øge (i varierende grad for skønlitt., lærebøger, fagbøger, ..).
5. Pris-inflation vil presse udgivere yderligere. Der vil være konstant nedadgående prispres. Også på værdien af intellectual property.
6. Stadig øgede krav til at reducere omkostninger.
7. Traditionelle papirbog-distributører vil komme under øget pres (hvilket kan få store konsekvenser)
8. Mikroforlag/selvudgivere og start ups vil vokse og trives og ”mellemmanden” vil få det stadig sværere.

Professor Thomsons næste forskningsområde vil være selvudgivelse. Jeg stak ham naturligvis et NewPub-visitkort og foreslog ham at kigge på hvad vi har gang i her.

Det bliver spændende at se hvor den litterære kvalitet skal hentes i fremtiden. Er det fra mega-forlagene som kæmper om at udgive Dan Browns eventyr og Paris Hiltons illustrerede erindringer?

Prof. John B. Thomson’s side: http://www.sociology.cam.ac.uk/contacts/staff/profiles/jthompson.html

 

Nye analyser er en bomberegn for bogbranchen

Author EarningsDen første bombe ramte i sidste uge, da bestsellerforfatteren Hugh Howie (Wool) fremlagde en analyse han havde lavet sammen med en anonym programmør. Denne programmør har bygget en “crawler” som kan gennemtrawle hele Amazon Books dagligt, og nu fremlagde man de første analyser på baggrund af salgstal fra verdens største boghandel, som aldrig har været offentligt tilgængelige før. Og tallene viser ikke bare at forfattere som selv udgiver deres bøger (selvudgivere/indie forfattere) fylder langt mere end nogen troede, de viser også at uanset indtægtsklasse, så tjener selvudgiverne mere end forfattere som udkommer på forlag. Fra top bestsellerforfattere og ned efter.

Mest interessant er måske, at analysen viser, at mid-range forfattere kan opnå en regulær indtægt ved at udgive selv, hvad for det store flertal aldrig har været muligt gennem forlagsaftaler. Selvfølgelig gælder de her tal primært USA og engelsksprogede forfattere, men der er ingen tvivl om at tendensen er tilsvarende overalt. Og heller ingen tvivl om at disse tal vil skubbe yderligere på udviklingen.

Den første rapport kom sidste søndag og var baseret på 7000 titler. I går, mens jeg var ved at færdiggøre dette nyhedsbrev, landede rapport nummer 2, som bygger på 50.000 titler. Og der kan ventes en strøm af nye rapporter, som vil give alle i branchen stadig ny indsigt.

Hugh Howie’s rapporter findes her på hans nye kollegiale forfattersite: authorearnings.com/

Og hans gode og muntre kollega (også bestsellerforfatter og blogger) Joe Konrath præsenterer løbende rapporterne i en muntert perfid dialogform med en imaginær traditionel udgiver. Jeg linker her til den første af hans to blogs om analyserne. De er lange, men absolut underholdende.

 

 

Nu kan du skrive skarpere til dine målgrupper

Bogbranchen er ude i enorme forandringer i disse år. For få år siden var forlag nærmest uomgængelige. I dag kan enhver udgive sit manuskript selv. Både som e-bog og papirbog og både til dansk og internationalt salg. Lige nu og gratis. Eller i små digitaltrykte oplag.

Fagbøger fagbog nichebøger selvudgiverDen udvikling giver – ikke mindst for ekspert-/fagbogsforfattere – en masse meget spændende muligheder. Det betyder, at man fx kan bevare alle sine rettigheder, bruge sin bog som man vil, dele den ud, sælge den på kurser og foredrag, og også tjene et evt. overskud på salget selv. Men ikke mindre væsentligt, så giver det mulighed for at skrive og udgive på måder, der er langt skarpere tilpasset ens målgrupper.

Et forlag har brug for og interesse i at deres udgivelser sælger i så store oplag som muligt. Forlaget tjener alene på styksalget af bøgerne, og jo flere eksemplarer man kan kalkulere med at trykke, jo mindre udgør basisomkostningerne til design, opsætning osv. af den enkelte bog, og indtjeningen maksimeres. Forlaget er derfor ikke særlig interesseret i at udgive snævert niche-orienterede bøger, men vil som udgangspunkt ønske, at der er bredere appel i hver titel.

Som ekspert og forfatter kan du omvendt have udmærkede grunde til at se dine bøger mere som en markedsføring for de andre ydelser som du tjener dine penge på: Konsulentydelser, foredrag, services, behandling, coaching osv. Du kan altså godt tåle, at lave en smallere og skarpere bog, som virkelig rammer målgruppens behov præcist, og som til gengæld ikke behøver at maksimere styk-indtjeningen.

Jeg er slet ikke i tvivl om at vi fremover vil se mange flere eksperter målrette det samme basis-materiale til forskellige målgrupper – i flere forskellige versioner af den samme viden – den samme bogidé.

Det bliver en gevinst for læserne/målgrupperne og det bliver også meget lettere at skrive sine bøger, når man ikke skal tage hensyn til meget forskellige målgrupper i samme bog.

Rammer det her noget i dine egne erfaringer og overvejelser med det du arbejder med og evt. skriver om, så rådgiver jeg dig meget gerne i hvordan du kan tilrettelægge din skriveproces, så du virkelig taler til hver af dine målgrupper i øjenhøjde!

 

PRM: NewPubs stifter taler på Beijing International Book Fair

PRESSEMEDDELELSE – 22. august 2012

NewPub – et nyt dansk forfatternetværk er Danmarks repræsentant på den 19. internationale bogmesse i Beijing i næste uge.

Beijing International Book Fair (BIBF) er en af verdens største bogmesser, og dens betydning for den internationale forlagsbranche er hurtigt voksende i takt med at det kolossale kinesiske marked efterspørger mere og mere engelsksproget og oversat litteratur. BIBF har i år stærkt udvidet fokus på ”digital publishing” og de nye teknologiers betydning for bøgerne, læserne og bogbranchen. I anledning af det aktuelle europæisk-kinesiske dialog år bidrager det Danske Kulturinstitut i samarbejde med en række europæiske kulturinstitutioner med en konference om de nyeste trends indenfor bogudgivelse, forlæggeri og digitale udgivelsesværktøjer. Konferencen finder sted på Beijing-messen torsdag den 30. august.

En af de fem hovedtalere er forfatteren, ”selv-forlægger” Karsten Pers, medstifter af det unge danske forfatternetværk NewPub, som vil indvie kinesiske forlagsfolk i de forandringer der allerede er sket i bogbranchen og om tendenser man kan forvente i årene fremover. Direktøren for Det Danske Kulturinstitut i Beijing, Eric Messerschmidt, er meget glad for at få netop denne særlige danske vinkel på konferencen. ”På mange måder repræsenterer NewPub en gennemgående strøm i dansk kulturhistorie, som vi for eksempel også kender fra andelsbevægelsen, og der er ingen tvivl om, at Karsten Pers’ indlæg vil være inspirerende og nyt i en kinesiske sammenhæng”.

Karsten Pers stiftede i november 2011, sammen med journalist Abelone Glahn, netværket NewPub, som allerede nu samler små 500 forfattere og forlagsfolk i en meget levende Facebook-gruppe. NewPub står for New Publishing, og gruppens formål er at hjælpe forfattere med at dele viden og erfaringer om de mange nye forretnings- og udgivelsesmuligheder som internettet, e-readers og nye digitale trykmetoder tilbyder forfatterne. Denne netværksdannelse stiller forfatterne som erhvervsgruppe langt stærkere end det nogensinde tidligere har været muligt, og det forstærker en udvikling hvor forlagene i højere grad må indrette deres tilbud og krav efter forfatternes ønsker og behov.

Om Karsten Pers
Karsten Pers er succesfuld forfatter og ”selv-udgiver” på sit eget Forlaget Mondo, og rådgiver eksperter og erhvervsfolk om hvordan man planlægger fagbøger til succes. Karsten arbejder i krydsfeltet mellem kommunikation, interaktion og it – han var i 1995 medstifter af Danmarks første web-design firma (Mondo) og i 1998 af softwarehuset MondoSoft. ( Se: www.forlagetmondo.dk )

Om NewPub
NewPub – som nærmest kan kaldes en græsrodsbevægelse – blev stiftet i november 2011 af Abelone Glahn og Karsten Pers, og skudt i gang ved et par store forfatterseminarer med økonomisk støtte fra Dansk Forfatterforening og Dansk Journalist Forbunds Jubilæumsfond.
(Se: http://www.facebook.com/groups/newpub/ og www.newpub.dk )

Om BIBF
19th Beijing International Book Fair – afholdes fra 29/8 – 2/9 2012 i New China International Exhibition Center. – (se: http://www.bibf.net/WebSiteEn/Home/Default.aspx )

Kontakt:
Karsten Pers – 40 52 56 01 / karsten@forlagetmondo.dk
Abelone Glahn – 24 25 48 52 / ag@amedia.dk
Eric Messerschmidt – +86 186-0137-0027 / em@danishculture.cn

Rådgiver i at skrive og udgive